De toegangspoort naar de rest van Europa
De sluizen van IJmuiden verbinden de Noordzee met het Noordzeekanaal en vormt deze waterweg zo de doorvoerroute van vracht en passagiersscheepvaart naar Amsterdam en de rest van Europa. De sluizen bestaan uit drie sluiscomplexen waar scheepvaart 24/7 af en aanvoert. De zuidersluis is de oudste van de drie sluizen en is gebouwd in 1876. Nog geen twintig jaar later werd in 1896 de middensluis aangelegd om de groei van de scheepvaart aan te kunnen. De scheepvaart heeft in Nederland een hele grote rol gespeeld en is mede verantwoordelijk voor de welvaart die wij vandaag de dag bezitten. In 1929
In 1929 onderging de Nederlandse staalindustrie een enorme ontwikkeling. Om de hoge productie en af- en aanvoer van grondstoffen aan te kunnen moesten de sluizen nogmaals uitgebreid worden. Zo werd er besloten dat de sluizen groter moesten en werd de Noordersluis gegraven.
Grootste Zeesluis ter wereld
De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden zal de grootste zeesluis ter wereld worden. Naar verwachting wordt er in 2022 al gebruik gemaakt van de sluis en zal de doorvoer en transport van goederen en passagiers alleen maar toenemen. Met een lengte van 500 meter, een breedte van 70 meter en een diepte van 18 meter zal de zeesluis in IJmuiden de voordeur vormen voor Amsterdam. Niet alleen het toenemend transport word hiermee opgevangen maar ook de rijzende zeespiegel.
wat betekent dit voor Kop van de Haven?
De bouw van de nieuwe zeesluis is positief nieuws voor Kop van de Haven. Want… dit zal ervoor zorgen dat er nog groter scheepvaart voorbij zal tuffen waar wij met ze alle van kunnen genieten onder het genot van gebakken vis en een heerlijke versnapering.
Wil je niks missen de nieuwtjes, weetjes en alles wat er met de Kop van de Haven gaat gebeuren? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!